De Bastaardprins


Ongeschoren (en dus met een muts op mijn hoofd) en met een door de jaren heen verlinogutst gelaat stap ik op de fiets en trek ik erop uit. Op naar het kringloopcentrum, waar de mode gemiddeld zo'n vijftien jaar geleden stil is blijven staan en waar je een plastic bekertje met vieze koffie naar binnen kunt werken naast de verzamelde platencollectie van Albert West, terwijl je zit in een groene fluwelen stoel die nog lauwwarm is van de overleden bejaarde die ze er die ochtend uit hebben getild.

De koffie sla ik wijselijk over (al zou ik het kunnen gebruiken om de retourleiding van de Jeep mee te smeren) en ik zet gelijk koers naar de boekenafdeling. Hoewel ik nog steeds bezig ben met de autobiografie van Heinrich Harrer ("Ik ben net zo lang bezig met dat boek als dat die knakker geleefd heeft," verzuchtte ik laatst tegen de visite), ik zit ook al een paar honderd bladzijden in een vampierenboek dat ik voor twee piek bij deze kringloop vandaan heb geplukt.

Vandaag trek ik voor €10,50 uit de schappen. Voornamelijk kinderboeken, voor in de klas, maar ook wat op hol geslagen viruswerk en zelfs een Jane Austen (vanwege het keurige Engels dat ik zo mooi vind - zie ook The Remains Of The Day van Ishiguro of The Lord Of The Rings). Eén van de kinderboeken is geschreven door Janusz Korczak, wiens levensverhaal ik laatst in de klas heb behandeld en waar iedereen hevig van onder de indruk was.

Het meisje achter de balie telde de prijzen van de acht boeken bij elkaar op en zat er een euro naast, maar daar kwam ik thuis pas achter. Blijkbaar leren ze tegenwoordig op school geen hoofdrekenen meer. Bij mijn ouders at ik vier boterhammen met kaas, dronk ik twee koppen koffie, liet het Russische sprookjesboek zien met de mooie tekeningen en vertelde ik over mijn gratis vipbezoek aan Soldaat van Oranje, samen met Roos. En op de terugweg kocht ik voor het eerst in maanden tijd een bos bloemen. En wat denk je? Staat veel leuker op de woonkamertafel dan lege koffiekopjes en oud ondergoed!



5 opmerkingen:

  1. Joh.
    Je kocht bloemen.
    Voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie bos bloemen ja.
    Goed licht ook bij uitgezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bah! Haha!
    Lauwwarme stoel van dode bejaarde.

    Oh.

    Ja mooie bloemen ja.
    Jaja.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. c0ne18:50

    thats like very... very flowery :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt hoor, mensen.
    Frank, the big ol' faggot.

    BeantwoordenVerwijderen