Ain't No Better Cure For The Blues Than Some Good Pussy

Vandaag is het De Jaarlijkse Aanbeldag hier aan de A-straat, nummer tweehonderdennogwat. Het begon vanmorgen al rond een uurtje of tien. Ik heb vakantie, dus een uurtje of tien in de ochtend staat dan voor mij gelijk aan iets na middernacht. Nu moet je weten dat ik mijn deurbel enkele jaren geleden onklaar heb gemaakt. In de tijd dat het gebouw waar ik in woon in elkaar werd gezet liep ook de Koude Oorlog op zijn eind en bleef Rusland zitten met zo'n vierhonderd hangars vol met militair sonarmateriaal. Die werden vervolgens door drie lokale basisscholen omgebouwd tot deurbellen en daarvan hangt er nu eentje ergens rechtsbovenaan mijn gang. Persoonlijk bijgesteld tot een aanvaardbaar geluidsniveau.

Maar goed, open deed ik dus niet. Dat is een regel van mij. Als ik in bed lig, met mijn hoofd nog vol kreukels en de gordijnen dicht, gaat de deur niet open. Voor wie dan ook. En al helemaal niet op zondag, want dat is de dag van de Heer en dat is het enige stukje religie waar ik mij volledig achter schaar.

Twee uur later ging de deurbel weer. Inmiddels zat ik op de bank met een film in de pauzestand, een kop koffie in mijn hand en een telefoon aan mijn oor. Ik zat aan de telefoon met iemand die dacht dat ik depressief was. Vanwege de manier waarop ik opnam. Maar mijn stem is 's ochtends niet zo fit en wordt (op enkele opmerkingen richting de kat na) niet in gebruik genomen. Depressief was ik dus niet. Ik zat ook een leuke film te kijken. Black Snake Moan met Samuel Jackson. Gedurfde film en goede muziek ook. Met van die coole teksten uit het Zwarte Zuiden van de VS. Zie de titel van dit stukje.

Maar goed, open deed ik dus niet. Want ik zat in mijn boxershort. En dat is een regel van mij. Als ik in mijn boxershort zit, gaat de deur niet open. Voor wie dan ook. Ik lieg dit laatste.

Ik stond af te wassen toen de deurbel voor de laatste keer ging. En nu was ik aangekleed, had ik gegeten en was ik ook wel nieuwsgierig wie er voor de deur zou staan. Zonder door het oogje te kijken deed ik de deur open. Er stond een kleine man met een groene muts op. Ik zei niks, hij zei niks en ik kon aan zijn blik zien dat hij zich afvroeg wie ik in hemelsnaam was. Ik daarentegen hoop dat hij niet aan mijn blik kon zien dat ik me afvroeg waar zijn tanden in hemelsnaam waren. Die had hij namelijk niet. Tanden.

"Roswita?"
"Wat?"
"Is Roswita er ook?"
"Is dat de vriendin van Cor?"
"Ja."
"Dan moet je hiernaast wezen."

En dat was dat. Ik begrijp dat dit een onbevredigend einde is van een spannend opgebouwd verhaal. Maar ik ben JRR Tolkien niet en de man voor mijn deur geen Frodo (al had hij dezelfde lengte en had ik al gezegd dat de man geen tanden had?). Ik hoop dat je iets geleerd hebt van dit verhaal. Om je op weg te helpen, hier nog enkele punten: Black Snake Moan is een gedurfde film die zeker de moeite waard is, bel nooit voor een uur of drie 's middags bij mij aan en militair schrijf je met één 'l'.

15 opmerkingen:

  1. Ik doe eigenlijk
    de deur nooit open
    als de bel rinkelt.
    Nou ja, zelden.
    Men moet mij maar eerst
    even bellen,
    met de telefoon,
    dat hij of zij
    (of wie dan ook)
    eraan komt.

    Ik heb al eens
    zomaar de deur opengemaakt
    met een yoghurtvlek
    in het hoekje van m'n mond
    waardoor de hoekbuurman
    moest gniffelen.
    En stonden er vorige week
    twee Yehova getuigen
    voor de deur.
    Waardoor ik nogmaals de regel stelde:
    Ik doe nooit zomaar open.

    Sorry voor dit lange relaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gniffelende hoekbuurmannen.
    Reden om te verhuizen.

    Excuses aanvaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lees m'n stukje maar.
    je weet wel waar.

    dat rijmt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem20:52

    Leuk geschreven!
    En nee, je einde vond ik niet onbevredigend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik doe wel open en daar baal ik dan altijd van (hardleers typje)
    En ik sta niet eens in m'n boxershort.

    Coole titel trouwens ( :

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Karin)

    "...dat rijmt."

    Laat me even weten
    als ze je hebben genomineerd
    voor de AKO literatuurpijs.

    ;)

    (vriendelijk hoorntje)

    Ravi)

    "je einde vond ik niet onbevredigend"

    Ah Ravi, Ravi.

    Als ik een euro krijg
    elke keer als
    een meisje
    dit tegen mij zegt...

    ;)

    Mir)

    Bij jou is het
    met je gezin ook
    moeilijk om net te doen

    alsof jullie niet thuis zijn.

    Overigens gingen wij vroeger
    wel eens met zn zessen achter de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem22:28

    Ik open de deur ook niet in de toestanden die jij omschrijft (voor de duidelijkheid; ik draag geen boxershorts). Ik neem ook de telefoon niet op als ik daar geen zin in heb, en dat is best vaak.
    En dat bevalt best goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jelle)

    De telefoon neem
    ik eigenlijk altijd op.

    Je kunt heel veel
    als je belt.

    Niet dat de persoon
    aan de andere kant
    daarvan op de hoogte wilt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Frank:

    goeiemorgen,
    maar je loopt
    vreselijk achter.
    Ik *ben* al genomineerd
    voor de literatureluurprijs.

    Duhuh!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem13:55

    bij mij wordt er nou bijna nooit aangebeld

    maakt mij niet uit wie het doet
    ik vind het leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem14:42

    toen we hier kwamen wonen, was de bel stuk. da's handig, dacht ik toen. en het is nog steeds handig.

    samuel l. jackson is zeker de man. the last time I got blown, candy bars cost a nickel ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Karin)

    De Grietje Titulaerprijs.
    Mijn stem heb je.

    Deb)

    Heh. Dat klinkt
    wel een beetje sneu, D.

    Ik wens jou
    voor 2008 veel

    deurbezoek toe.

    Inge)

    Ik snap ook niet
    dat ze bij mij überhaupt

    een deurbel hebben
    geïnstalleerd.

    Mensen hoeven maar te kuchen
    en ik hoor het al door
    het hele huis.

    "Mayella, it ain't never happened. And it damn sure ain't gonna happen tonight. "

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Frank:

    en terwijl je dat zegt
    kijk je zo(als in dat
    icoontje?)

    *hoorntjes*

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem18:37

    kiss my rebel coochie, faggot !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem18:41

    You know Rae, I've met a lot of hard mouthed people in my day...

    BeantwoordenVerwijderen