We Will Read Together


Het boek 'My Heroes' van Ranulph Fiennes is niet de adventurous read die ik voor ogen had. Fiennes, een legendarisch ex-soldaat en avonturier (en daar af en toe op ijdele wijze van bewust - iets wat bewonderenswaardig afwezig was in de autobiografie van mede-avonturier Heinrich Harrer) somt in het boek een verzameling helden op die op verbazingwekkende wijze tegenstand hebben geboden in de aanwezigheid van (vaak menselijk) kwaad. Iedereen is dol op overlevers. Iedereen is dol op overlevingsverhalen. Ik zeker ook. Per jaar lees ik er tientallen. Bergbeklimmers, zeilers, hikers, kampgevangenen, soldaten; over vele van deze mensen zijn schrijnende en ongelooflijke verhalen opgetekend. Een van de laatste boeken die ik gelezen heb en waarvan ik onder de indruk was, is het boek Unbroken van Laura Hillenbrand. Da's een tip.

In 'My Heroes' bespreekt Fiennes de verhalen van bijvoorbeeld Raoul Wallenberg, iemand van wie ik wel eens gehoord had, maar weinig van wist. Na het lezen van het hoofdstuk dat over Wallenberg gaat, heb ik gisteren bij de bibliotheek een biografie over hem gehaald. Wat een held. Als binnenkort de taptoe gespeeld wordt, voorafgaand aan de twee minuten stilte, dan zal ik zeker aan deze diplomaat denken. Aan zijn enorme moed en onverdiende levensloop.

Afijn. Mijn vinger doet pijn.





4 opmerkingen:

  1. maarten22:03

    Ieks. Je had die cursus levensecht photoshoppen toch beter over kunnen slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou 't nu
    eens moeten zien.

    "...I found my thrill...
    ...on blueberry finger..."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frank wat steek je toch uit zeg! Hopelijk ben je daar snel vanaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lieflijke
    Belgische uitdrukking.

    Maar wees gerust,
    ik steek niet langer uit.

    Ik heb er zelf een
    naald doorheen gejenst.

    In een moment van
    Grootse Dapperheid.

    BeantwoordenVerwijderen